Werkzoekenden

Leerzaam: de horeca leert je lessen die je voor altijd kan gebruiken!

Als er een branche is waar je veel kunt leren is het wel in de horeca. Er zijn zoveel verschillende banen te vinden binnen onze branche dat er voor iedereen wel een toffe baan is weggelegd. Maar wist je dat de horeca je lessen leert die je je leven lang kan gebruiken? Wij vertellen je er meer over!

Communicatieve vaardigheden

Goed communiceren is iets dat absoluut moet in de horeca. Zowel met klanten als met collega’s. Goede communicatie in de keuken en op vloer is onmisbaar als je wil dat alles foutloos en soepel verloopt. Heb je dit eenmaal goed geleerd, dan kan je dit de rest van je leven toepassen op het gebied van werk, maar ook zeker privé.

Stressbestendig

You love it or you hate it: het drukste moment van de dag. Alles moet precies goed gaan, als er ook maar één ding uit balans is, is alles uit balans. En daar ga je heel goed op. Je leert snel keuzes maken, snel schakelen, kunnen communiceren met collega’s en klanten op een kalme manier. Je zet alles op alles om klanten tevreden te stellen.

Multitasking

In aanvulling op stressbestendig zijn, is multitasking ook een heel groot onderdeel van het werken in de horeca. Je bent met het één bezig, maar je zintuigen pikken ondertussen ook iets anders op: een tafel kan bediend worden, een klant is ontevreden of er zijn nieuwe mensen binnen die je even moet verwelkomen. Zo zijn er natuurlijk nog veel meer voorbeelden te bedenken voor het goed kunnen multitasken. We kunnen het er vast over eens zijn dat het voor alle banen super handig is om te kunnen multitasken. En oké: ook thuis komt het best goed van pas!

Verantwoordelijkheid

In de horeca werk je altijd met een team en zoals we al eerder hebben gezegd: teamwork makes the dream work. Dat betekent dus dat iedereen in een team een eigen taak heeft en hiervoor de verantwoordelijkheid krijgt. Belangrijk dus om deze taak of taken zo goed mogelijk te vervullen.

Empathie

Maar met het verantwoordelijkheidsgevoel is het niét de bedoeling dat je empathie verloren gaat. Ja, jouw taken zijn jouw taken, maar is er een collega die hulp kan gebruiken en jij kan hier tijd voor maken, dan doe je dit natuurlijk. Want óók dit is wat een team is: je bent er voor elkaar. Verder is empathie uiteraard ook erg belangrijk naar de klanten toe. Door empathisch te zijn geef je mensen het gevoel dat ze worden gezien en gehoord.

Al met al zijn deze eigenschappen niet verkeerd om toe te kunnen voegen aan jouw persoonlijke eigenschappen. Lijkt het je wel wat om te werken in de horeca met gelijkgestemden? Schrijf je dan gratis in en Start in de Horeca!

Andere bekeken ook